Return to site

5 приложения на дизайн мисленето в бизнеса

 

Автор Елина Желева

Идентифицирането на нуждите и дефинирането на конкретен проблем е в основата на разработването на нови решения - продукти, услуги, програми и т.н.

Дизайн мисленето е широкоспектърна методология, която има приложения, както в частния, така и в публичния сектор, в различни индустрии, в установени и стартиращи компании. Специфичното при него е фокусът върху разбирането на нуждите на всички заинтересовани страни -  крайни потребители, клиенти, служители. Идентифицирането на нуждите и дефинирането на конкретен проблем е в основата на разработването на нови решения - продукти, услуги, програми или др.

Въпреки различните си приложения, процесът на дизайн мисленето винаги е един и същ: проучване на нуждите на клиентите чрез интервюта, наблюдения и поставяне в позицията на клиента, дефиниране на истински важните проблеми, креативни сесии за търсене на най-адекватно решение и изготвянето на множество нискобюджетни прототипи за оптимизирането му. Накратко - излизане от зоната на комфорта на собствения ни офис и идеи. Не сложна, но мощна формула, която води до създаването на решения с видима добавена стойност за клиента.

Ето пет конкретни приложения на дизайн мисленето в различни бизнес ситуации:

1.    Обогатяване на продуктовото портфолио

Един от класическите примери в дизайн мисленето е детската четка Oral-B. Да, добре познатата ни цветна четка с тумбеста дръжка. Тя бива измислена през далечната 1996 г. от екип на IDEO - световно признатият лидер в дизайн мисленето. Идеята за тази четка се ражда след множество наблюдения на миещи си зъбите деца. Схващането на всички производители на пазара към момента е, че понеже децата са малки, техните четки трябва да са умалено копие на тези за възрастни.

Наблюденията на IDEO в реална среда обаче показват, че децата нямат сръчността на възрастните и държат четката по съвсем различен начин. Така се ражда идеята за голяма детска четка с тумбеста дръжка. Когато новата четка излиза на пазара, тя става най-добре продаваната четка за следващите 18 месеца и, разбира се, е копирана от всички отсанали производители.

Създаването на нови продукти е комплексна задача, но силата на дизайн мисленето е в изкарването на екипите от офисната атмосфера и приближаването им до клиента, до неговата реална среда. Там, обръщайки внимание на най-дребните детайли, намираме насоките за иновативни решения.

2.    Подобряване на предлаганите услуги

Може би най-честата употреба на дизайн мисленето е за подобряване на предлаганите услуги или за създаване на изцяло нови такива. Това е и основната посока, в която ние работим.

Методологията е изключително подходяща, тъй като обръща фокусa на всички звена на компанията към клиента и стимулира съвместната работа между екипи, които често дори не общуват помежду си. Един впечатляващ пример от света на медицината е този на Mayo Clinic. Започвайки с интервюта на пациенти и служители и наблюдения в реална среда, клиниката стига до практични идеи как би могла да подобри трите най-важни елемента на една услуга - организационната култура, процесите на работа и работното пространство. Резултатът - не просто клинична услуга, а впечатляващо преживяване.

3.    Изготвяне на по-добра бонус програма за служителите

Набирането и задържането на персонал става все по-трудна задача, особено в силно конкурентни индустрии, като информационните технологии и финансите. 

Един начин, вашата компания да бъде по-успешна в тази дейност е отделът "Човешки ресурси" да мине по стъпките на процеса дизайн мислене. Да открие какво вашите служители обичат и ненавиждат, да дефинират какво стои зад това, и да помислят креативно за нови решения, най-добре в компанията на самите служители и на принципа на съвместно създаване (co-creation). Той е много важен в дизайн мисленето, като позволява откриването на потенциални проблеми навреме и осигуряването на приемственост и устойчивост на новите програми.Ето един продробен наръчник на стъпките.

4.    При липса на нови клиенти

Има много фактори, които определят успеха на една компания - култура на управление, подбор на качествени хора, инвестиции, поемане на риск и много други. Най-важният, обаче, си остава клиентът. Ако клиентската ви база не се подновява, вашият бизнес е обречен на провал. Новото поколение клиенти, обаче, са доста по-труднодостъпни. Известен факт е, че представителите на поколението Y и Z не се интересуват от много от "старите неща". Те не гледат телевизия, не четат традиционни медии, не си купуват коли, къщи, застраховки и не са склонни да си отворят спестовна сметка. В следствие на това, много компании страдат от липса на нови клиенти в тази категория. Една такава комания е американскoто застрахователно и финансово дружество State Farm. С помощта на дизайн мисленето, обаче, те успяват да създадат едно изцяло ново пространство, наречено NextDoor, което привлича тълпи от млади хора. Директният контакт по време на интервютата с младите хора, помага на State Farm да промени разбирането си за техните нужди и да създаде адекватно решение. Тук може да прочетете повече за проекта.

5.    За по-добро профилиране на клиентската база

Понякога забързани в работното ежедневие, отдалечени няколко степени от крайния потребител, почти забравяме за кого работим. Това оказва влияние и върху решенията, които разработваме. Независимо дали сме в Отдел "Разработване на продукти" или "Маркетинг", липсата на контакт с реалния потребител води до по-малко адекватни продукти, услуги и програми.

Дизайн мисленето промотира директен контакт с клиента, но в една голяма компания е невъзможно всички да се възползват от това. Един начин да се реши този проблем е разработването на вътрешно-фирмено приложение, което дава информация на всеки един служител до различните профили клиенти. Такова решение комбинира информацията от големи бази данни (big data) с информация от реално проведени интервюта с клиенти, и я свежда до десетина работни клиентски профила. Ebay е една от първите компании, които прави подобно приложение, за което както те сами казват: "Дори Главният изпълнителен директор го ползва!"

Има още много впечатляващи примери от света на дизайн мисленето - от добре познатите лидери във всяка индустрия до малки неизвестни брандове в развиващия се свят. Причината? Дизайн мисленето е логично, лесно за следване и интуитивно. Това е неговата сила - то не е само за големите или за малките, за утвърдените или стартиращите, то е за всички, на които бизнесът е ценен. То е за всички, които разбират, че в икономиката на преживяванията, в която живеем, хората са важни, а клиентът е водещ.

Що е то дизайн мислене?

Стив Джобс беше казал "Дизайн е странна дума. Някои смятат, че това е дума за това, как изглеждат нещата, но ако се замислим, дизайн е дума за това, как те работят!"

В този ред на думи, дизайн мисленето е странна наука за това, как нещата работят. Дизайн мисленето ни кара да погледнем как нашия бизнес работи в очите на потребителите. То е методология, която поставя хората - крайни потребители, клиенти, служители - в центъра. Помага ни да разберем техните потребности и да предложим адекватно бизнес решение. Иновациите не са самоцел на дизайн мисленето. Целта е да се подходи с емпатия при дефинирането на проблема и креативност при решаването му. Резултатът винаги е решение, което хората обичат, а често е и иновация. 

За да се стигне до този резултат се минава през четири стъпки - опознаване на клиентите, дефиниране на нуждите, брейнсторминг за креативни идеи и изготвяне на прототипи за тестване. Една от основните отличителни черти на дизайн мисленето е последователността на стъпките. Това че започваме с клиента, а не с идея за нов продукт. Освен това в първата стъпка се използват методи за директно проучване - интервюта, наблюдения. Търсят се и начини да се поставим в позицията на клиента. Целта е да открием скрити нужди, които да станат основа за иновативно решение. 

За автора: Елина Желева, EMBA e професионалист с над 12 годни опит в областта на стратегическото планиране и иновации. Елина е консултант и коуч по дизайн мислене завършила най-престижното училище в тази област - HPI School of Design Thinking в Потсдам и Станфорд. През 2014, тя основава DesignThinking.bg - първата агенция в България, която предлага консултиране и обучения по дизайн мислене за корпорации, публични организации и стартиращи компании, по класическия модел на обучение наСтанфорд.

Статията е подготвена специално за "Кариери" и първоначално публикувана в http://www.karieri.bg/management/2476910_pet_prilojeniia_na_dizain_misleneto_v_biznesa/ .

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly