Return to site

Процесът на дизайн мислене в две стъпки

Автор Елина Желева

Често ме питат да обясня какво е дизайн мисленето. Канят ме на форуми за иновации, стартъп конференции и бизнес събития, където обикновено имам 30-40 минути да обясня какво е дизайн мисленето и как то може да помогне на компаниите да иновират и да предложат по-добри клиентски преживявания. Половин час за презентация пред аудитория не е много, но все пак е достатъчно да се представят основните принципи.

Трудната част е, когато на нетуъркинг събитие те попитат какво е дизайн мисленето или още по-драматично – да ти зададат въпроса по време на някоя бизнес вечеря. Сега всеки е чул думата дизайн и тъй като това е много актуална тема, всички погледи са към теб. „О, ти си дизайнер?“ Ами, и да, и не, но няма как да направя 30-40 минутна презентация, за да подкрепя такъв двузначен отговор. В най-добрия случай имам 30-40 секунди да обясня какво правя. 

Такива ситуации ме карат да мисля „Каква е същността на дизайн мисленето? Как може то да се обясни в две изречения?“

Най-общо казано дизайн мисленето е подход към решаването на проблеми.

В контекста на бизнес развитието често се описва като бизнес методология за развитие на нови и същевременно желани пазарни решения, които генерират нови приходи. В контекста на клиентските преживявания, дизайн мисленето е бизнес методология, която позволява да се подобрят услугите, маркетинга и начина на обслужване на клиента, водеща до повишаване на неговата лоялност.

Аз мисля за него като подход към работата, базиран на начина на мислене и работа на успешни и уважавани бизнесмени, дизайнери и изобретатели като Томас Едисон, Уолт Дисни, Стийв Джобс и други в тяхната лига. Подход към работата, който най-добре може да се опишe с две стъпки – разбери повече и действай бързо.

Някои хора имат талант да разбират, да вникнат в дълбочина в проблема – те са по-наблюдателни, по-емпатични, по-аналитични, по-абстрактно мислещи. Други са силни в действието. Дизайн мисленето изисква да се овладеят и двете суперсили.

В дизайн мисленето изкуствено разделяме процеса на “разбери повече и действай бързо” на четири малки стъпки, и към всяка стъпка предлагаме практични инструменти:

  1. Изследване на средата и потребителите
  2. Идентифициране на проблем и първопричина
  3. Генериране на креативни идеи
  4. Прототипиране и тестване идеите

Всичко това се прави, за да се фасилитира коучинг процесът – да се помогне на хората, които искат да научат за дизайн мислене и на тези, които го преподават. Но всеки самоуважаващ се коуч по дизайн мислене ще ви каже “Не е важен процесът, а начинът на мислене, подходът към работата!”

На стените на повечето от лабораториите по дизайн мислене има надписи - “Не се влюбвай в идеите си”, “Хората са в центъра”, ”“Експериментирай” и “Приеми провалените експерименти като урок”, като така се подчертава мантрата “разбери повече и действай бързо” на дизайн мисленето.

Разбери повече за ситуацията, хората, проблема, историята на проблема, тенденциите в индустрията и действай, чрез бързи и добре обмислени експериемнти. После разбери какво си направил правилно, какво не работи, какво си пропуснал и действай отново. Докато не стане перфектно.

Това е същността на дизайн мисленето в две изречения. Ако искате да научите повече за това как се прилага то на практика и да усвоите практичен набор от инструменти за бизнеса, може да се обърнете към DesignThinking.bg, за да ви предложим подходящ за вашата организация уъркшоп. Ние сме първата агенция в България, която предлага консултиране и обучения по дизайн мислене, по класическия модел на обучение на Станфорд.

За автора: Елина Желева, EMBA e професионалист с над 12 годни опит в областта на стратегическото планиране и иновации. Елина е консултант и коуч по дизайн мислене завършила най-престижното училище в тази област - HPI School of Design Thinking в Потсдам и Станфорд. През 2014, тя основава DesignThinking.bg - първата агенция в България, която предлага консултиране и обучения по дизайн мислене за корпорации, публични организации и стартиращи компании, по класическия модел на обучение на Станфорд.

Статията е първоначално публикувана на английски в https://medium.com/@ellie_zheleva/the-two-step-design-thinking-process-955e6087020#.t3rh2t5en.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly